Mast / tuigage Top
-
Vincent Brutel
Mast / tuigage Top
Beste mensen.
Sinds kort ben ik eigenaar van de Gabber, de oude boot van oa Elmer.
De mast die erbij zit is aan de onderzijde verrot. Inmiddels heb ik een andere mast opgehaald in Muiden maar die is 50 cm korter.
Zijn er vaste maten van de mast of kan ik de mast met de verrotte voet een cm of 30 inkorten? ( of de andere kortere mast opnieuw opbouwen?).
Ik hoor het graag. Heb nog veel andere vragen over het tuig optimaliseren maar dat komt nog wel.
Fijne avond.
Vincent
Sinds kort ben ik eigenaar van de Gabber, de oude boot van oa Elmer.
De mast die erbij zit is aan de onderzijde verrot. Inmiddels heb ik een andere mast opgehaald in Muiden maar die is 50 cm korter.
Zijn er vaste maten van de mast of kan ik de mast met de verrotte voet een cm of 30 inkorten? ( of de andere kortere mast opnieuw opbouwen?).
Ik hoor het graag. Heb nog veel andere vragen over het tuig optimaliseren maar dat komt nog wel.
Fijne avond.
Vincent
- Bijlagen
-
- IMG_0460.jpeg (1.67 MiB) 275 keer bekeken
-
- IMG_0459.jpeg (1.67 MiB) 275 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Vincent Brutel op 21 jun 2026, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Vincent Brutel
Re: Mast / tuigage Top
Rechts de mast die bij Gabber zat.
- Bijlagen
-
- IMG_0462.jpeg (1.83 MiB) 273 keer bekeken
Ik zal tijdens mijn lunchpauze even de klassevoorschriften er bij zoeken, maar ik ben er vrij zeker van dat er voor een wedstrijdboot een vaste mastlengte is. Die zal ook op de tekening staan die jij hebt. 50cm lijkt me in ieder geval wel een erg groot verschil.
De klassevoorschriften verwijzen alleen naar de tekening
-
Vincent Brutel
ok dank je wel.
Misschien weten de zeilers hier hoe lang hun mast is dan heb ik een referentie.
Misschien weten de zeilers hier hoe lang hun mast is dan heb ik een referentie.
-
Vincent Brutel
Ah ik lees net in de regels van het watersportverbond (2010) dat het maximaal 5.7 mtr is.
Goed om te weten maar dan weet ik nog niet of ik ivm de zeileigenschappen de mast wel kan inkorten.
Goed om te weten maar dan weet ik nog niet of ik ivm de zeileigenschappen de mast wel kan inkorten.
-
Vincent Brutel
Ik ga door met de originele mast.
Meerdere opties.
1: Mast circa 20 cm inkorten, nieuwe sleuf in kern zagen. Nieuwe messing lagerbus voor mastbout plaatsen en afwerken met rvs zijprofiel.
2: Originele lengte aanhouden. De sleuf uitfrezen en opvullen met vers stukje vurenhout en rvs beslag ( koker) rondom.
3: Originele lengte maar beide zijden circa 50 cm buitenste delen vuren vervangen en kern bij mastvoet ook opvullen. Afwerken rvs beslag.
Suggesties?
Meerdere opties.
1: Mast circa 20 cm inkorten, nieuwe sleuf in kern zagen. Nieuwe messing lagerbus voor mastbout plaatsen en afwerken met rvs zijprofiel.
2: Originele lengte aanhouden. De sleuf uitfrezen en opvullen met vers stukje vurenhout en rvs beslag ( koker) rondom.
3: Originele lengte maar beide zijden circa 50 cm buitenste delen vuren vervangen en kern bij mastvoet ook opvullen. Afwerken rvs beslag.
Suggesties?
-
cvandermeer
Hi Vincent, ik moet nog van deze oude top af. En aangezien er. Meerdere knappe tops beschikbaar zijn denk ik niet dat er veel animo voor zal zijn. We zouden ook kunnen kijken of je de mast van deze oude top kunt gebruiken.
-
cvandermeer
Vond ook nog tuigplan https://www.doornzeilmakerij.nl/wp-cont ... an-Top.pdf